czwartek, 4 września 2014

KRÓWKI DOMOWE KRUCHE

Pierwsze podejście do domowych krówek które wyszły smaczne ale idealnego przepisu szukam dalej bo te są kruche, a mi się marzą ciągnące. Przepis na poniższe krówki jest z programu Kasi Bosackiej „ Wiem co jem, wiem co kupuję”  


Składniki:
  • 2 szklanki cukru
  • cukier waniliowy ( 8g ) lub wanilinowy 1 opakowanie (8 g)
  • 2 szklanki mleka
  • ½ kostki masła ( 100g)



Wykonanie:
  • wszystkie składniki wkładamy do garnka, całość gotujemy około 60-70 minut  +/-  na średniej temperaturze, cały czas mieszając tak żeby masa się nie przypaliła
  • gdy masa zacznie gęstnieć i nabierać koloru toffi, zwiększamy temperaturę, nie przerywamy mieszania,
  • gdy masa stanie się kleista i ciężko będzie spływać z łyżki, wyłączamy gaz,  przekładamy  ją do naczynia wysmarowanego olejem, zostawiamy do zastygnięcia, kroimy gdy jest już zimna, najlepiej drugiego dnia.(  użyłam niewielkiej formy 26x20  którą wypełniłam do 3/4 długości, tak żeby gotowe krówki miały około 1 cm wysokości )


    Źródło: Program „ Wiem co jem, wiem co kupuję” Sezon 1, odcinek 11 ( minuta 22)

    84 komentarze:

    1. robiłam rok temu - wyszły pyszne i kruchutkie, choć osobiście wolę ciągutki :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. też poszukuję dobrego przepisu na krówki ciągutki , mam nadzieję, że uda mi się coś dobrego namierzyć :) gorąco pozdrawiam

        Usuń
      2. Polecam bardzo dobre������

        Usuń
      3. bardzo się cieszę :D gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    2. Cukier waniliowy czy wanilinowy? Bo waniliowy w sklepie nie do zdobycia...

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. a smak ten sam

        Usuń
      2. jak kto woli, ja preferuję cukier domowy waniliowy jednak jeżeli takiego nie masz to użyj tradycyjnego wanilinowego

        Usuń
    3. Nie ma czegoś takiego jak cukier waniliowy, jest cukier wanilinowy.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. już odpowiadam, ja używam domowego cukru waniliowego natomiast nie ma najmniejszego problemu zamienić go na wanilinowy. Ja natomiast Od chwili kiedy zrobiłam sama cukier waniliowy nie używam już wanilinowego ( domowy cukier waniliowy : drobny cukier + 1-2 laski wanilii+ wydrążone z nich ziarenka, wszystkie składniki mieszamy i zamykamy w szczelnym słoiku, czekamy około 1 tygodnia i mamy cudny i aromatyczny cukier) gorąco polecam i pozdrawiam

        Usuń
      2. ile cukru na te dwie laski wanilii?

        Usuń
      3. 1 1/2 do 2 szklanki drobnego cukru ( używam takiego jak w linku : http://www.cukier-krolewski.pl/nasze-produkty/cukier-bialy-drobny ) pozdrawiam

        Usuń
    4. hej, możesz powiedzieć jaką kostkę masła masz na myśli? taką dużą 500 gramów czy mniejszą?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Najzwyklejsza kostka masla ma 250g, takze o ta chodzi w przepisie.

        Usuń
      2. ja użyłam 100g masła ( kostka masła ma 200g, natomiast kostka margaryny ma 250g)

        Usuń
    5. hej, ile mniej więcej wychodzi takich średniej wielkości krówek z tego przepisu?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. hmm trudno powiedzieć ja użyłam foremki 26x20 którą wypełniłam do 3/4 masą, gotowy prostokąt pokroiłam na większe i mniejsze kawałki,

        Usuń
    6. "1 cukier waniliowy" - jeśli chodzi o wanilinowy, to jak duże opakowanie?
      A jeśli o domowy-waniliowy, to jak może on być "1"? Gramy, gramy podajemy.
      Masła też gramy.
      No i szklanki każdy miewa różne, mleka ma być 250ml, czy 200ml..?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. 8g cukru waniliowego domowego lub 1 opakowanie cukru wanilinowego 8gramowego, masła 1/2 kostki czyli 100g, szklanka 250ml którą odmierzasz zarówno cukier jak i mleko.

        Usuń
      2. Najlepiej to prawdziwą wanilie, ten miąższ

        Usuń
      3. Najlepiej to prawdziwą wanilie, ten miąższ

        Usuń
    7. Czy jesteś pewna, że chodziło o "mleko",a nie o mleko skondensowane? Próbowałam właśnie robić wg Twojego przepisu i nie wyszły:(

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. tak chodzi o zwykłe mleko, może link do filmiku Ci pomoże: http://player.pl/programy-online/wiem-co-jem-i-wiem-co-kupuje-odcinki,991/odcinek-11,dobre-bo-polskie-i-tabletki-na-bol-glowy,S01E11,16354.html (od22 minuty)

        Usuń
    8. Niestety - robiłem wg tego przepisu. Nie dość, że zanim masa skarmelizowała musiałem czekać 70min + 60 min, to kompletnie nie zastygły. Obecnie masa siedzi w zamrażarce, żeby choć trochę zrobiła się twarda. Kompletna klapa.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. I wszystko się wyjaśniło. Nie dawało mi to spokoju, więc obejrzałem zacytowany odcinek programu.
        Okazało się, że źle przepisałaś przepis.
        Otóż gdy masa zaczyna gęstnieć nie zmniejszamy gazu, a ZWIĘKSZAMY go i energicznie mieszamy aż masa będzie na tyle gęsta, że nie będzie chciała spływać z łyżki. Dopiero wówczas chłodzimy.
        Podgrzałem jeszcze raz i tym razem efekt zupełnie inny...

        Usuń
      2. biję się w pierś i już poprawiam, dzięki za zwrócenie uwagi, pozdrawiam :)

        Usuń
    9. Uwielbiam krówki, a do tego jeszcze domowej roboty, pewnie lepsze niż ze sklepu :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. oj tak :) domowe krówki to strzał w dziesiątkę :)

        Usuń
    10. jestem z frakcji ciągutkowej ale wyglądają bosko

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. krówki ciągutki też uwielbiam i to kolejna słodycz która jest do zrobienia :)

        Usuń
    11. ten kuhaż ''anoniomowy'' to czysty polski pajacowy debil

      OdpowiedzUsuń
    12. ogólnie pracochłonne jako człek leniwy wole sklepowe ( i coś spidoliłem bo wyszły kleiste i ciągnące podejrzewam że czas obróbki termicznej był zbyt krótki bo chyba nie dodanie wiórków )

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. zdecydowanie kwestia czasu obróbki termicznej bo mi natomiast wyszły kruche, a zależało mi na ciągnących :) ale w smaku są pyszne :)

        Usuń
    13. Hej! Ja robiłam kilka dni temu krówki właśnie z Twojego przepisu i wyszły mi super pyszne ciągutki. Pierwszego i drugiego dnia po zrobieniu były ciągutkami a trzeciego lekko skruszały z wierzchu a pod spodem nadal się ciągnęły. Pyyycha :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. super, cieszę się krówki smakowały, też je bardzo lubię choć jeszcze nie udało mi się zrobić ich w formie ciągutek ale kruche też są pyszne :) gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    14. Bardzo lubię te cukierki a szczególnie te jakie są miękkawe jak karmelek. Bywa że i mam czasami chęć na te bardziej chrupiące i łamliwe. Super sprawdzają się one do pracy, dają dużo energii dzięki cukrom, tylko nie mogą być trzymane w cieple. Dziękuję za przepis na ich zrobienie, na pewno ten też wypróbuję. Obecnie robiłam już kilka w ten sposób http://www.open-youweb.com/jak-zrobic-slodycze-krowki/ też są niezłe ale wypróbuje teraz przepis z tej strony, wydaje się bardzo ciekawy i mogą być jeszcze smaczniejsze, dziękuję za niego.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. o super , bardzo dziękuję za przepis na pewno przetestuję :)gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    15. Ja robiłam krówki z książki 'Wiem co jem. Przepisy z programu' i wyszły ciągnące, szczególne pierwszego dnia. Zostawiłam na noc i obeschły, stały się kruche na zewnątrz a nadal ciągnące w środku.
      W książce jest podany następujący przepis na krówki:
      - 2 szklanki cukru
      - cukier waniliowy (ja dałam pół laski wanilii)
      - 2 szklanki mleka 2%
      - ½ kostki masła (125g)
      Wylałam masę na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
      A i krówki kroiłam gorącym nożem jak masa przestygła, ale była jeszcze letnia i lekko plastyczna.
      Może to kwestia większej ilości masła wpłynęła na to, że wyszły ciągnące.
      Pozdrawiam :)

      OdpowiedzUsuń
    16. Witam robiłam wczoraj krówki wszystko tak jak w przepisie i zamiast kruchych wyszły mi ciągutki za ktorymi nie przepadam co zrobiłam źle?

      OdpowiedzUsuń
    17. A ja robię krówki już 4 raz z tego przepisu...wychodzą dokładnie kruchutkie....takie właśnie lubię. Dziękuję za ten przepis bo jak nie ma nic słodkiego robię właśnie te krówki. Jak dla mnie są super!!

      OdpowiedzUsuń
    18. Przepis idealny! Podpowiedź: jak ktoś ma granitową patelnie to warto wykorzystać, wtedy nie trzeba aż tak skrupulatnie i ciągle mieszać. Pilnowania i mieszania wymaga ostatnio 15 min. Smacznego!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. o dzięki za podpowiedź i cieszę się , że krówki smakowały :D gorąco pozdrawiam

        Usuń
    19. Robiłam wg tego przepisu - po dwóch godzinach gotowania masa nadal nie zgęstniała :(

      OdpowiedzUsuń
    20. Hej! Mieszkam bardzo daleko od Polski i krówki to taki mój święty gral. Jak tylko ktoś mi je przywiezie z kraju to wydzielam sobie po jednej od wielkiego dzwonu. Myślałam, że samodzielna produkcja krówek nie jest możliwa... Z przyjemnością zrobiłam je po raz pierwszy w życiu wg tego przepisu. Jestem fanka kruchych krówek i tak rzeczywiście wyszły. Nawet ciut za kruche, bo łamią się przy krojeniu. ;) Ale może to skutek zbyt długiego gotowania? U mnie było to 1,5h i na końcu masa zrobiła się już bardzo gęsta i musiałam ja wykładać - a nie wylewać - z patelni.
      Blog jest bardzo fajny, kilka przepisów z kat. odchudzone i zdrowsze na pewno wypróbuje. Dziękuje i pozdrawiam!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. bardzo się cieszę, że z przepisu jesteś zadowolona ,a pozostałe przepisy jak najbardziej polecam, gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    21. Hej, zrobiłam krówki z tego przepisu, gotowałam prawie dwie godziny, masa nie chciała zgęstnieć, w końcu powoli zaczęła, zniecierpliwiona przelałam do foremki i dziś mam....przepyszne ciągutki :D następnym razem chyba jeszcze pogotuje, bo jestem z frakcji "kruchej" :D Dziękuję i pozdrawiam.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. cieszę się, że krówki wyszły i że smakowały :D gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    22. Nie wiem co mi do głowy strzeliło ale gotową masę włożyłem po zrobieniu do lodówki i teraz jest twarda niczym skała oraz nie chce wyjść z formy. Jest jakiś sposób, żeby się do niej dobrać? Za przyszłe porady serdecznie dziękuję.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Kąpiel wodna powinna pomóc , włóż naczynie z masą krówka do gorącej wody , powinno pomóc :)

        Usuń
      2. Dziękuje za odpowiedź i dobry przepis.

        Usuń
    23. Właśnie zrobiłam krówki dokładnie przestrzegają przepisu i wyszły mi niemalże mordoklejki... Co zrobić żeby były kruche?

      W smaku są pyszne, tylko konsystencja mogłaby być inna ;D

      Pozdrawiam!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. im dłużej się je gotuje tym są bardziej ciągnące,jednak to zależy też od temperatury, rodzajów składników więc niestety trzeba testować, gorąco pozdrawiam :)

        Usuń
    24. Mniam, narobiłam sobie smaka na takie krówki :)

      OdpowiedzUsuń
    25. W jakiej temperaturze mniej więcej zacząć gotować krówki ?

      OdpowiedzUsuń
    26. Czy jeżeli zmniejszę ilość cukru o połowę to krówki też mi wyjdą ?

      OdpowiedzUsuń
    27. Dobrze dobrany prezent dla faceta to szansa na zaskarbienie sobie jego sympatii. Jeśli chcesz podarować mu coś, wyjątkowego, wybierz produkt, który spełni jego oczekiwania.
      prezent dla faceta

      OdpowiedzUsuń
    28. Hej,zrobiłam krówki tak jak w przepisie,tyle,że po 35 minutach masa zrobiła się brązowa i z krówek zrobiły się cukierki :( nie wiem co poszło nie tak

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. *lizaki ;p chodziło o to że masa tak stwardniała ze nie dało się jej ugryźć

        Usuń
    29. Mi wyszły ciągutki. Wydaje mi się,ze konsystencja zalezy od długosci gotowania. I zanim masa zgestniała to gotowała się dwa razy dłużej niz w przepisie.

      OdpowiedzUsuń
    30. Ja tezę nie wiem jak wam to wyszło bo mnie za chiny ludowe nie chciało zgestnieć robiłam dwa razy i zawsze to samo???

      OdpowiedzUsuń
    31. * też nie wiem

      OdpowiedzUsuń
    32. Wyszły super... tylko mleka pół szklanki...i gotowalam i mieszkałam może 15/20 minut...bardzo kruche

      OdpowiedzUsuń
    33. Komu chce się mieszać godzinę?

      OdpowiedzUsuń
    34. Zrobiłam wszystko dokładnie tak samo jak w przepisie i wyszly ciągutki.. ����

      OdpowiedzUsuń
    35. Wczoraj robiłam. Po wylaniu masy włożyłam do lodówki. Minęła doba. Niestety nie wyszły ani ciągniutki ani kruche tylko "mleko słodzone" takie sprzedawane w tubce z tym, że na wierzchu zrobił się gruby kożuch a środek był lejący.
      Nie wiem co zrobiłam źle, ale mi nie wyszły. Niestety.

      OdpowiedzUsuń
    36. Takie domowe krówki to najlepsze są.

      OdpowiedzUsuń
    37. Każdy chyba uwielbia krówki :) Ja na swoim ślubie w ramach podziękowań wręczyłam gościom krówki ślubne zapakowane w woreczki. Wszystkim spodobał się ten upominek, krówki były przepyszne także polecam kazdemu :)

      OdpowiedzUsuń
    38. A mi z tego przepisu wyszły ciagutki a chciałam żeby były kruche...

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Następnym razem gotuj pare minut dłużej i będą kruche. Proporcje są dobre, chodzi tylko o czas gotowania

        Usuń
    39. Wyszły mi niestety twarde cukierki :( a miałam ochote na takie krówki jak ze zdjęć. Jeszcze zrobie do nich podejście może sie uda.

      OdpowiedzUsuń
    40. Świetny wpis, super przepis

      OdpowiedzUsuń
    41. uwielbiam krowki ale po tych komentarzach az sie boje sprobowac je zrobic

      OdpowiedzUsuń
    42. O, i znalazłam przepis :) przy obecnych cenach w sklepie będzie jak znalazł

      OdpowiedzUsuń
    43. Już 2 razy robiłem i za każdym razem wychodzą mi ciągutki ! Co robię nie tak ? Że nie wychodzą mi kruche . Pozdrawiam Andrzej.

      OdpowiedzUsuń
    44. Wyglądają przepysznie, mam nadzieję że mi też się udadzą. Lepsze takie niż kupne, a tutaj z fotek to wygląda bajecznie.

      OdpowiedzUsuń
    45. 60/70 min mieszania zdecydowanie za mało 2 godz minimum.pozatym krówki twarde ciągnące

      OdpowiedzUsuń
    46. Proszę o dokładniejszy przepis bo naprawdę co do czasu duża różnica efekt całkiem inny.

      OdpowiedzUsuń