sobota, 22 lutego 2014

CIASTO ANIELSKIE

He He poszalałam trochę z tym ciastem, tak ładnie wyglądało, że nie mogłam się mu oprzeć i musiałam je upiec  tym bardziej, że jest okazja bo to już rok jak prowadzę bloga , dokładnie 22.02.2013 powstał pierwszy wpis:) Dziękuję wszystkim odwiedzającym mojego bloga  bo to wszystko dla Was :*  i mam nadzieję, że dalej będziecie mi towarzyszyć w następnym roku. A ciasto które upiekłam to jak doczytałam  jest to klasyk angielski, prezentuję się bardzo anielsko, jednak jest bardzo słodkie i tu zdecydowanie polecam krem i polewę zastąpić kremem np. na bazie mascarpone i wtedy będzie ideałem ciasta, gorąco polecam :)


Składniki na ciasto:
  • 250g masła w temperaturze pokojowej
  • 1 ¼ szklanki drobnego cukru
  • 4 jajka (osobno białka  i żółtka)
  • 1 ½ szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3-4 łyżki mleka
  • 1 łyżeczka ekstraktu wanilii
  • barwnik żółty i czerwony 
Krem:
  • 2 szklanki cukru pudru
  • ½ kostki masła (125g)
  • ziarenka z pół laski wanilii 
Cukier puder, masło i ziarenka wanilii ucieramy mikserem na gładki krem

Polewa:
  • 2 szklanki cukru pudru
  • 3 łyżki masła
  • 1-3 łyżki gorącej wody
  • dodatkowo barwnik czerwony 
Cukier puder, masło oraz gorącą wodę miksujemy na gładką masę, do mniejszej miseczki odkładamy 2-3  łyżki polewy, dodajemy barwnik czerwony ale tylko tyle aby uzyskać kolor różowy, przekładamy do rękawa cukierniczego.


 Wykonanie ciasta:
  • masło i cukier ucieramy  na jasną kremową masę, dodajemy po kolei żółtka nie przerywając miksowania,
  • następnie stopniowo do masy dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, mleko i ekstrakt wanilii
  • w drugim naczyniu ubijamy białka ze szczyptą soli  na sztywną pianę, dodajemy do ciasta, całość delikatnie mieszamy
  • ciasto dzielimy na trzy równie części do jednej dodajemy żółty barwnik, do drugiej czerwony( tylko tyle aby uzyskać różowy kolor) , trzecią części pozostawiamy w naturalnym kolorze
  • tortownicę (20cm, ja użyłam większą dlatego ciasto jest niższe) wykładamy papierem do pieczenia i po kolei pieczemy blaty ciasta każdy około 25-35 w temperaturze 180ºC, gotowe studzimy na kratce
  • na paterze układamy najpierw żółty blat,  na którym rozsmarowujemy część kremu, przykrywamy różowym blatem smarujemy pozostałą częścią kremu, nakładamy ostatni blat który smarujemy polewą , a wierzch dekorujemy dowolny wzorem różową polewą i gotowe.






Źródło: Książka Carla Bardi „ Ciasta”

10 komentarzy:

  1. dla małej księżniczki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno nie jedna mała księżniczka byłaby zadowolona z takiego ciacha :)

      Usuń
  2. prezentuje się przepięknie! :)
    no to kolejnych pysznych pomysłów na następne lata blogowania Ci życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, dziękuję, dziękuję :) i gorąco pozdrawiam :)

      Usuń
  3. to nie błąd? na 125g masła DWIE szklanki cukru pudru? Taką ilością kremu przełożony jest ten piękny torcik?Tego nie da się utrzeć, a poza musi być bardzo słodki ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie taki przepis na ten klasyk angielki(tak opisuje to ciasto autorka książki) jest w książce i faktycznie masa jest mega słodka więc zdecydowanie polecam zastąpić ją masą na bazie serka kremowego lub mascarpone, a Utrzeć ją wbrew pozorom dało się łatwo , no i konsystencja może nie jest płynna ale bez problemu da się ją rozsmarować, gorąco pozdrawiam :)

      Usuń